ඉතිහාසය, දේශපාලන

කුල සහ කාස්ට්

Off

කමලිකා පීරිස් මේ සතියේ අයිලන්ඩ් පුවත් පතට බෙරවා කුලය ගැන ලිපියක් ලියමින් පාරම්පරිකව උඩරට නැටුම් වැයුම් ශිල්පය පවත්වාගෙන ආපු පරම්පරාවල මිනිස්සුන් ගැන මේ රටේ මිනිස්සු දරන දරපු ආකල්ප ගැන විස්තරයක් කරනවා. මෙහිදී කමලිකා පීරිස් ඉස්මතු කරන්නේ නුවර ජීවත්වුනු මිනිස්සු බෙරවා කුලයේ මිනිස්සුන් පහත් යැයි සැලකුවත් කොළඹ නගරයේ ජීවත්වුනු උගත් යැයි සම්මත මිනිස්සු ඔවුන්ට සමසේ සැලකු බවයි. උදාහරණයක් හැටියට 1950 ගණන්වල නුවර හිල්වුඩ් බාලිකා විද්‍යාලයේ උඩරට නැටුම් උගන්වන්ඩ යන පාරම්පරික ශිල්පිණියකට එහි දැරියන් විසින් පහත් ලෙස සැලකු බවත් උගතෙකු යැයි සිතිය හැකි චිත්‍රසේනගේ පියා සිය පුත්‍රයාට නැටුම් ඉගැන්වීම සඳහා ගෙදරට කැඳවාගත් නැටුම් ගුරුවරුන්ට ගෞරවයෙන් සැලකු බවත් එහි සඳහන්. ඒ කියන්නේ ඊනියා උගත්කම හරහා කුල වාදය පිටු දැකෙන බවයි. මේක සාමාන්‍යයෙන් අද රටේ උගත්තු පිලිගන්න කැමති කථාවක්. බොහෝ උගත්තු කුලය සාධාරන සමාජ මට්ටමක් ලෙස පිලිගන්නේ නැතිව ඇති නමුත් මටනම් මේ සම්බන්ධයෙන් නුවර මිනිස්සුන්ගේ විශේෂ නරකක්වත් ඊනියා උගතුන්ගේ විශේෂ හොඳක්වත් දකින්ඩ බැහැ. මේ දෙගොල්ලොන්ම මේ රටේ කුල ගැන දරන ආකල්ප බටහිර අධිරාජ්‍යවාදය විසිනුත් විශේෂයෙන් ඉංග්‍රීසි අධ්‍යාපනය හරහාත් ලබා ගත්ත ඒවා මිස මේ රටේ ඒ හටියටම තිබුනු දේවල් නෙවෙයි.

විවිධ ශිල්ප සහ ශාස්ත්‍ර පාරම්පරිකව උරුමකර ගත් පිරිස් අපේ රටේ ඉන්ඩ ඇති. බටහිර නූතනත්වයේ මෙන් ඒ දැනුම් සියලු දෙනාටම එක සේ ලබා ගැනීමට නොහැකි වන්නට ඇති. ඒ නිසා මේ දැනුම් ඒ ඒ පවුල් වලට සීමා වෙන්නට ඇති. ඒක තරමක ආරක්‍ෂාකාරී පියවරක්. නමුත් ශිල්ප සහ ශාස්ත්‍ර දැනුම මතම පදනම් වෙලා ඔය කුල උස් පහත් කියන ආකාරයට ඔය පවුල්වල මිනිස්සුන්ගේ සමාජ මට්ටම නිර්ණය වුනා යැයි කීම පිලිගත නොහැකියි. හේතුව මේකයි.

අද සමාජය ගත්තත් ශිල්ප සහ ශාස්ත්‍ර ප්‍රගුණ කල මිනිස්සු තමයි සමාජයේ ඉහල මට්ටමක ඉන්නවයි කියල සලකන්නෙ. ඒ ඉහල මට්ටමට යන්ඩ නෙවෙයිද අපි අවුරුදු දොලහක් හෝ ඊට වැඩි ගණනක් ඉස්කොලෙත් ඊට පස්සෙ විශ්ව විද්‍යාලවලටත් ගිහින් ශිල්ප සහ ශාස්ත්‍ර ඉගෙන ගන්නෙ. දැන් කිසියම් සමාජයක් තියෙන්ඩ පුළුවන්ද මේ ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ප්‍රගුණ කල මිනිස්සු පහත් යැයි සලකන? ලොවෙත් තියෙන්ඩ බැහැ නේද?
අපි දැන් මීට දෙතුන් සීයකට ඉහත ලංකාවේ ගිහි සමාජය සැලකුවොත් එහි ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ඉහලටම ප්‍රගුණ කල මිනිස්සු කවුරුන් විය හැකිද? පැහැදිලිවම එතන ඉන්නෙ නැටුම් වැයුම් ශිල්පීන්, නැකත් ශිල්පීන්, වෙද්දු, ආචාරියො, ගනිතයෝ. චිත්‍රසේනගේ නැටුම් ගුරුවරයාවුනේ අල්ගම කිරි ගණිතයා. සමහරවිට ඔහුගේ පරම්පරාව නැටුම් ශිල්පීන් වුනාට අමතරව ගණිතයින්ද වෙන්ඩ ඇති. මේ ශිල්ප ශාස්ත්‍ර තමයි ඒ අවධියේ අපේ රටේ උසස් දැනුම් ලෙස සැලකුනේ. වෙන දැනුමක් මේ රටේ තිබුනේ නැහැනේ? එහෙම නම් අද අපි ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ප්‍රගුණ කල මිනිස්සුන්ට ලබා දෙන සමාජ මට්ටම දිහා බැලුවහම මේ පරම්පරාවල මිනිස්සුන්ට ඒ හා සමාන උසස් මට්ටමක් එදා සිංහල සමාජයේ නොතිබුනා යැයි කියන්ඩ පදනමක් තියෙනවාද? අඩුම තරමින් ඔවුන් සමාජයේ පහත් යැයි සැලකීමට පදනමක් තිබුනාද? කිසිම පදනමක් නැහැ. උගත් මිනිස්සු පහත් වෙන්නෙ කොහොමද?

නමුත් ශිල්ප ශාස්ත්‍ර ප්‍රගුණ කල මිනිස්සු පහත් කරන්ඩ පුළුවන් විදිහක් තියෙනවා. ඒ තමයි ඔවුන්ගේ ශිල්ප ශාස්ත්‍ර පහත් කිරීම හරහා. ඉංග්‍රීසීන් කලේ ඒකයි. ඉංග්‍රීසීන්ට අපේ දැනුම් පහත් කරන්ඩ උවමනා වුනා. ඒ අනුව දේශීය දැනුම පහස් ලෙස සලකන්ඩත් බටහිර දැනුම උසස් ලෙස සලකන්ඩත් ඔවුන් අපට ඉගැන්නුවා. ඒ හරහා දේශීය දැනුම වගේම දැනුම ප්‍රගුණ කල මිනිස්සුන් පහත් තත්වයට ඇද දැමුනා. උඩරට නැටුම් කරපු බෙරවා කුලේ අයත් නැකත් බලපු නැකති කුලේ අයත් පහත් කුල ලෙස සැලකුනේ ඒ ආකාරයට. අවාසනාවකට ඒක ලේසියෙන් ඔවුන්ට කරන්ඩ පුළුවන් වුනේ අපි ශිල්ප ශාස්ත්‍ර පවත්වාගෙන ගියේ පවුලේ උරුමයන් හැටියට නිසයි. ඒ නිසා දැනුම පහත් කරනකොට දැනුම් ප්‍රගුණ කල පරම්පරාවම පහත් කෙරුනා ඒ වගේම චක්‍රීය වශයෙන් පරම්පරාව පහත් කෙරෙනකොට දැනුම් පද්ධතියම පහත් කෙරුනා. අද අපි පිලිගන්න ලංකාවේ කුල මට්ටම් සකස් කෙරුනේ ඉංග්‍රීසීන්ට අපේ දැනුම් පද්ධතිය පහතට ඇද දමන්ට තිබුනු මේ උවමණාවත් නිසයි. 1950 ගණන් වෙනකොට අපි පරම්පරා පහක් හයක් ඉංග්‍රීසීන් උගන්වපු විදිහට කුල ගැන හිතන්ඩ පුරුදුවෙලා ඉවරයි. නමුත් ඉංග්‍රීසීන්ට කලින් මේ රටේ කුල ගැන තිබුනු ආකල්ප අද තියෙන ආකල්පමයි කියන්ඩ තාර්කික පදනමක් නැහැ.

කුල ගැන කථා කරනකොට සමාන්‍යයෙන් ඉංදියාව මතක් වුනත් කාස්ට් කියන වචනය බිඳී එන්නේ කස්ටා කියන ස්පාඥ්ඥ වචනයෙන්. ස්පාඥ්ඥ ජාතිකයින් ඉතා තද බල ලෙස ඔවුන්ගේ ජාන වල පිරිසුදු බව ගැන තැකුවා. ඒ මත ගොඩනැඟුනු කුල ඔවුන්ට තිබුනා. ඒ කුල ආකල්ප ඔවුන් තමන්ගේ අධිරාජ්‍ය දකුණු ඇමෙරිකාව තුල වර්ධනය කරද්දී ක්‍රියාත්මක කලා. ඉංග්‍රීසීන්ද මේ ආකල්ප අනුකරණය කලා විය හැකියි. රොබට් නොක්ස්ද උඩරට සිරකරුවෙක් වෙන්නට පෙට කාස්ට් ගැන දැන සිටියා විය හැකියි.

කොහොම වුනත් ඉංග්‍රීසීන්ගේ කාස්ට් අපේ කුල නෙවෙයි. ඊනියා උගත්තු කුලවාදය පිටුදැක්කත් ඔවුන් එය කරන්නේ බටහිර නූතනත්වය අනුකරණය කරමින් මිසක් මේ රටේ සංස්කෘතිය ගැන අවබෝධයකින් නෙවෙයි. අපි දේශීය දැනුම පහත් කරල සලකනතාක් කල් ඉංග්‍රීසීන්ගේ කාස්ටින් තියේවි.

අයිතිය සහ අන්තර්ගතයේ වගකීම බ්ලොග් අඩවිය සතුය , උපුටාගත්තේ මෙතැනින්

http://janakawansapura.blogspot.com/2016/12/blog-post.html

Related Posts

LankaViews

LankaViews

Video wall

‘නෙළුම් යාය’ බ්ලොග් සම්මාන උළෙල